Skab tid til dig og dine behov – sådan

En sætning der bliver gentaget ofte hos de kvinder der kommer hos mig er ” Jeg har ikke tid” Jeg har ikke tid til at dyrke motion, jeg har ikke tid til overhovedet at mærke og finde ud af hvad mine inderste drømme handler om, jeg har ikke tid til at de mennekser der betyder mest for mig, jeg har ikke tid til at passe på mig selv….

Tid er ofte det vi bruger som undskyldning når vi vælger ikke at elske os selv og give os selv det vi har allermest brug for. Det handler om at tage en beslutning om, at være sin egen bedste ven og være villig til at give slip på nogle af de forestillinger, modstand og dårligt selvværd der holder dig tilbage. For du kender helt sikkert en ( en veninde, en tante eller en kendt person) der kan få tid til både at passe dit karrirejob og at passe på sig selv. Det handler i bund og grund om, at være villig til at give slip på glansbilledet om den perfekte kvinde, Mor og kæreste – for at der bliver plads til at leve det liv du vil leve – virkelig.

Vil du gerne have en roligere morgen?

* planlæg næste morgen og dag aftenen før. Læg tøj frem, pak taske(r), smør madpakker, stil tallerkner og glas frem på bordet så det står klart til morgenmaden.

* Stå bare 5 minutter tidligere op og brug den på at strække kroppen. Mediter mens du står i badet, nyd vandet og føl kroppen vågne langsomt.

* Spørg dig selv hvilke glæder dagen vil bringe. Hvad glæder du dig til i dag? ( det er vigtigt at du har noget at glæde dig til hver dag – det vil give dig en følelse af mening og formål)

* er stemningen hektisk så sluk for radio, tv, mobil, Ipad og andre elektroniske udstyr for at skabe ro og overskud.

Halser du afsted for at hente tidligt? ( for bagefter at føle dig drænet efter en lang dag og dine behov endnu engang er skudt i sænk?) der er ingen børn der er tjent med at blive hentet tidligt af en træt og sur mor der har glemt at passe på sig selv.

* Undersøg hvad der skal til for at du kan fylde dig selv med energi. Måske skal du gå i stedet for at tage bussen, måske skal du sidde i bilen og lige trække vejret helt i bund før du henter. Der findes masser af guidet meditationer fra 5 minutter og frem på Cd og nettet. Det kan også være det at have noget rart og nydelsesfuldt at glæde sig til om aftenen.

* Sæt ambitionsniveauet ned! Mærk efter hvad du har lyst til og hvordan du kan inddrage dine børn.

* Vær til stede når du er sammen med andre.

* Væk taknemmelig for de daglige glæder. Et smil fra en fremmed, duften fra en smuk blomst, en hyggelig snak, at du kunne bidrage med din viden og hjælp (også selv om det bare er at vise hvor melet står i supermarkedet).

* Sæt dig selv på din uges to do liste.

* Vær bevidst om, at selv 5 minutters ro kan skabe mirakler.

* prioriter ro og selvkærlig omsorg frem for arrangmenter der dræner dig for energi.

* Vær ærlig for dig selv, om det Du længes efter.

* Giv slip på hvad andre end måtte tænke, sige eller føler om de valg du træffer. Det er dit liv.

Det handler om planlægning men også at være villig til at give slip på gamle overbevisninger og vaner, som står i vejen for at få tid til sig selv og egne behov. Derfor er det vigtigt at fundamentet er på plads først.

Trin 1# Derfor er det første du skal gøre at finde ud af hvad det er du i virkeligheden længes efter. ( det kan godt tage lidt tid at når ind til kernen hvis du alt for længe har til side sat dine egne behov – men hav tålmodighed. Det skal nok komme) For virkelig at kunne mærke din længsel er det vigtigt at du er helt stille med dig selv, så du kan høre hvad dit hjerte forsøger at fortælle dig.

Trin 2# Acceptere hvor du er lige nu i dit liv – uden at bedømme om det er godt eller dårligt. Bare konstatere at sådan ser dit liv ud i lige nu. Hvis du forsøger at fornægte hvordan du lever dit liv lige nu – vil det gøre vejen mere udfordrende. Forestil dig at du er på vej til København. Du står i Århus men du bilder dig selv ind at du er i Slagelse. Det giver rod og støj på rejsen til København.

Trin 3# Der er utrolig stor power i at tage små skridt mod det du længes efter. Lav en liste over alt det du kan gøre for at få det som du drømmer om og beslut dig for 1 ting du kan gøre allerede i den første uge for at du kommer tættere på det du længes efter. Her efter vælger du skridt for skridt noget fra listen. Det er vigtigt at sige, at det du skriver på din liste er noget som kan gøres uden at være afhængig af andre menneskers hjælp eller at du sætter barren så højt at du er sikker på at det bliver en lang og sej kamp for at komme i mål. Husk på at det er bedre at være i gang og være 80% tilfreds end slet ikke at komme nogen vegne.

Og HUSK så på: Du er den vigtigste person for dig. Hvis du ikke har energi, overskud og lever dit liv som det giver mest mening for dig – så vil din energitank være tømt på et tidspunkt og du risikere at brande sammen.

 

 

 

Udgivet i Positiv forandring | Skriv en kommentar

Ved du hvor du kan finde dine åndehuller?

Næsten dagligt, bliver jeg mindet om vigtigheden i at skabe sig åndehuller i løbet af sin hverdag, enten ved at min egen krop signalere det eller det bliver spejlet på forskellige måder. Det skyldes blandt andet vores ofte stressede og hektiske liv hvor vi er blevet afhængige af at være til rådighed og følger med online i mange af vores vågne timer. Derfor er det blevet end mere vigtigt at kunne hente fornyet energi og give kroppen og sindet ro og næring. Det har taget mig lidt tid at identificere hvor mine åndehuller er. For mig handler det at skabe sig et åndehul i hverdagen om, at finde små tidslommer hvor jeg lige kan få lidt ro, tid til at lytte til mine tanker og skabe ny energi.

Min åndehuller er blandt andet at dyrke yoga, gå en tur ( alene), lytte til visualiseringer/meditationer, spise lækker mad, lytte til (danse eller stille) musik og kreative syslerier. Oprydning og blomster-nusserier er også en af de ting jeg kan gøre for at hente fornyet energi til krop og sjæl.

Hvor henter du fornyet energi? Hvor får du skabt dig daglige åndehuller hvor der bliver tid til dig og dine behov? Brug gerne lidt tid på at tænke over hvad dine åndehuller er. Nogle skal afprøves og måske justeres lidt for at passe til dig og dine behov. Og andre igen føles som hånd i handske. Giv dig selv den gave at blive bevidst om dine åndehuller og ikke mindst hvilken følelse du gerne vil have mere af, som disse åndehuller kan give dig. Er det mere overskud, energi, ro, kærlig selvpleje, selvværd, kreativitet, balance og harmoni eller noget helt andet du søger? og find gerne nogle forskellige som kan skabe lige præcis den følelse du har brug for lige der hvor du står.

 

Udgivet i Positiv forandring | Skriv en kommentar

Hvordan vil det være hvis du gik efter årsagen?

Forleden dag da jeg var i gang med at støvsuge, skete der det at den lige pludselig ikke sugede så godt. Jeg skiftede pose – det hjalp ikke. Jeg skiftede filter – det hjalp ikke. Hmm hvad var der så galt. Jeg undersøgte om der sad noget i klemme et sted i slangen. Det gjorde der ikke. Til sidst da jeg havde skilt støvsugeren ad fandt jeg problemet. Der var en prop mellem mundstykke og rør. Og så skal jeg da ellers love for at der var sug i den igen.

Det fik mig til at tænke på, at når vi møder den slags propper hvor energien ikke kan flyde frit i vores hverdag, så må der nogle gange flere forsøg til før problemet er løst. Nogen gange er udfordringen ikke altid løst med det der ligger lige for. Nogen gange kan det være at der skal tænkes ud af boksen og nye ideer skal af prøves. Det kan være at vi skal skille det hele ad for at kunne se hvor energien er stagneret henne. Det er ikke altid nok kun at gøre et forsøg, hvis det så ikke virker må der prøves igen…og igen….og igen.

Er der steder i dit liv hvor der lige nu er en prop – et sted hvor energien er stagneret? Nogen gange skal vi helt der ind hvor der ikke altid er så rart være – hvor det er lettere at smide ud og væk ( tanker, ideer, følelser…) end det er at se virkeligheden og problemet i øjnene. Men gør vi det og tør vi det – så vil energien flyde frit igen og glæden og overskuddet komme tilbage.

Udgivet i Positiv forandring | Skriv en kommentar

På mit natbord

Jeg er gerne i gang med flere bøger af gangen. Jeg veksler mellem det skønlitterære, det faglige, kogebøger og de spirituelle. Jeg har siden jeg var ganske ung læst rigtig meget (i perioder) og en sommer læste jeg alle Martha Christensens bøger, hvilket i øvrigt ikke kan anbefales. Man bliver lidt rundtosset! Min store passion er ord og historier, og jeg kan ikke lade en avis, en bog eller en brochure ligge uden at jeg lige skal se, føle og se om der lige gemmer sig en (god) historie. Det er nemlig min overbevisning, at vi alle har en historie som vi gerne vil fortælle.

I øjeblikket er det disse 4 bøger der ligger på mit natbord ( og alle de andre steder hvor der lige kan ligge en bog!)

 

Udgivet i Tips | Skriv en kommentar

Giver du (også) gode råd?

Der er en talemåde der siger; at de gode råd vi giver til andre – egentlig er nogen vi giver til os selv. Jeg vil tilføje at det her gælder de råd som andre ikke har bedt om!

Jeg øver mig – og alligevel oplever jeg ind i mellem at jeg kommer til (!) at give råd til mine veninder og kolleger som de ikke har bedt om. Det er rent instinkt, at vi giver gode råd til andre; de spejler nemlig de samme udfordringer som vi selv har. Det er temaerne i udfordringerne der spejles. Det kan være temaer som at; sætte grænser, tage ansvar, komme ud af offerollen, bedre selvværd, passe bedre på dig selv ect…..

Det er også derfor at du sikkert har oplevet at, andre lige præcis kender løsningen på dit problem – et problem som du måske slet ikke vidste du havde. Løsninger for at dit liv og din hverdag bliver lige så skøn og fyldt med passion og overskud som du drømmer om. Når du bliver mødt med gode råd, så brug dem som du virkelig kan bruge. Dem som lander helt ned på celle plan. De gode råd som du slet ikke kan forstå og som undre dig – slip dem. De handler slet ikke om dig – men om afsenderen.

Må vi så slet ikke give gode råd? Selvfølgelig må vi det. Vi skal bare give dem til dem der rent faktisk beder om dem. Ellers luk munden. Det er jo ikke forbudt at stille spørgsmål og være nysgerrig.

Prøv at lægge mærke til næste gang du giver et godt råd til en som ikke har spurgt; er dette råd i virkeligheden til dig selv?

 

Udgivet i pas på dig selv - Sådan! | 2 kommentarer

Har du sagt goddag til Mister Fremmedhed?

Du kender sikkert dette billede: Nu skal det være – der skal andre boller på suppen og du vil ikke længere nøjes med tredje bedst. Du kaster dig ud i en ny livsstilsændring, du er top motiveret og du er helt sikker på at denne gang – så lukkes det. Du bliver som forvandlet. Men det der er sandheden er at efter 1 dag, 1 uge, 1 måned så er du tilbage i dit gamle liv – med dine gode gamle vaner og overbevisninger. Måske slå du dig selv lidt i hovedet over at du (heller) ikke lykkes denne gang?

H.O.L.D O.P M.E.D D.E.T! Det er nu jeg gerne vil præsentere dig for Mister Fremmedhed. Når du har en vane, en overbevisning eller et mønster du gerne vil ændre er det første du skal sikre dig, at du ved hvad DU gerne vil – kende dit udgangspunkt og hvor du er på vej hen.

Når du beslutter dig for at nu skal det være, i dag – ikke i morgen! og du har været i gang et lille (bitte) stykke tid, så banker Mister fremmedhed måske på døren. Han prikker til dig, bilder dig ind at det her slet ikke er nogen god ide, at du bliver ensom, at vejen bliver hård. Han skaber følelser i dit indre som sår tvivl og usikkerhed. Han spørger dig hvem du er når du ikke længere er; hende der medbringer kage hver fredag, er hende der ikke synes at motion er sjovt, er hende der ikke tager sig selv og sine behov alvorligt, hende der ikke sætter grænser. Han prikker og stikker.

Byd ham velkommen. Hør hans usikkerhed. Mærk efter hvad din krop fortæller dig i mens du lytter til ham. Vær med det – rum dine følelser og giv så slip på ham. Det er nemlig min erfaring at langt de fleste af os vender tilbage til det vi kender når vi møder fremmedheden. Fremmedheden der rusker i os, fordi vi i en kort periode står med en ” hvem er jeg så” følelse når vi begiver ud i at ændre en dårlig vane. Det er det der er det luskede ved fremmedheden, den kan optræde i alle mulige forklædninger, så som undskyldninger for hvorfor det ikke kan lade sig gøre, blive spejlet af andre mennsker der ikke helt forstå vores valg, en tomhedsfølelse, selvsabotage eller måske en lill krise; For hvem er jeg når jeg ikke er en der (fyld selv ind)

Hver gang vi møder Mister fremmedhed skal vi forsøge at rumme ham og de følelser han planter i os, og så handle alligevel. For nogle mennsker bliver det simpelhen for hårdt at mærke de følelser fremmedheden skaber i dem, at de hellere vil gå tilbage til det de kender.

Hver gang du vil ændre en vane, en overbevisning eller et mønster, skal du være villig til at give slip på fremmedheden og sige ja tak til de forandringer det føre med sig. Det er ikke altid let. Det ved jeg. Derfor kan det være en god ide, at bruge en coach, terapeut eller en god veninde som kan støtte når vejen bliver lidt for hård og usikkerheden melder sig. For jo der vil komme tidspunkter hvor det føles som det vil være lettere at gå tilbage end at blive ved med at gå mod målet.

Tag små skridt. Ros dig selv for de skridt du går. Omgiv dig med mennekser der vil dig det bedste. Sørg for egenkærlighed hver dag. Og øve dig i at gøre det du har brug for. Og husk at rumme fremmedhedsfølelsen og så gøre det alligevel.

 

 

 

Udgivet i pas på dig selv - Sådan!, Positiv forandring | Skriv en kommentar

Hvornår har du sidst været på date med dig selv?

Det kan være at du synes det lyder mærkeligt at skulle på date med dig selv. Jeg mener at det er en livsnødvendighed at finde roen og tiden til at se sig selv i øjnene og mærke efter hvordan man går og har det. Det er vigtigt at vise sig selv helt ned på celle plan, at lige præcis du er den vigtigste person for dig,( du kan ikke give til andre som du ikke giver til dig selv), at du fortjener det bedste og at du er værd at bruge tid på. Så går du og føler dig lidt utilfreds og mangler du energi? kan en løsning være at arrangere en date med dig selv.

Mini – guide til at skabe en den mest fabelagtige date med dig selv:

* beslut dig for en dato. Skal det vare hele dagen, nogle timer i en weekend eller en aften når ungerne er puttet.

* hvor skal det foregå? ude i byen eller hjemme?

* Skal det være spa oplevelse, hjemmespa, biograf, gå en lang tur langs vandet, spise på din yndlings restaurant alene eller noget helt andet.

* hvilken stemning vil du gerne skabe for dig selv og hvad vil du gerne have ud af det? Mere selvkærlighed, opmærksomhed på dine behov, afslapning og ro til at komme tilbage i kroppen.

* Forberedelse. Hvad har du brug for? skal der købes særlige ting og sager. Sørg for at have alt hvad du har brug i huset så det ikke ender med, at blive en halv tam oplevelse fordi du ikke lige fik købt de jordbær, den creme eller de blomster der vil give det hele et pift.

* Sæt i gang!

 

Udgivet i pas på dig selv - Sådan! | Skriv en kommentar

Mandags magi!

Jeg skyder ugen i gang med denne smukke sang…

 

Udgivet i Positiv forandring | Skriv en kommentar

29 veje til kreativitet.

Kreativitet kan komme til udtryk mange forskellige måder. Dagens lille video giver et fint billede og en masse ideer til hvordan du kan komme i kontakt med din kreativitet. Hvorfor er det vigtigt at være i kontakt med sin kreativitet tænker du måske? jo for når vi udfolder os kreativt kommer vi også i kontakt med vores sjæl og vores indrekerne. Vi får energi og (endnu mere) livsglæde når vi også tager os tid til at udtrykke os kreativit.

Jeg håber du vil føle dig inspireret!

Udgivet i Tips | Skriv en kommentar

Himmelskfryd!

Søde Anette fra beautyspace præsentedede for sine læsere denne smukke video. Videoen er en reklamefilm fra firmaet Ren. Den er af modebloggere blevet kaldt OMG 18+…

Jeg er vild med musikken og den stemmen. Hun har (efter min mening) en gude-smuk og blid stemme. Jeg drømmer mig væk til sol og varme og aftenssang ved bålet. Det er himmelskfryd.

Luk gerne øjnene – og lad dig forføre af englen der synger for dig!

Udgivet i Tips | Skriv en kommentar